یک پژوهشگر مسائل زنان و خانواده گفت: هنگامی که اعضای خانواده روزهای متوالی سریال‌های نامناسب ماهواره را که هدف آنها عادی‌سازی روابط با نامحرم است مشاهده می‌کنند، خیانت به همسر برای آنها عادی می‌شود.
عصمت سپهری در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: یکی از برنامه‌های جامعه سرمایه‌داری، سلطه فرهنگی بر کشورها و تغییر سبک زندگی ملت‌های جهان سوم و مسلمان به ویژه زنان و دختران است.
وی افزود: جامعه سرمایه‌داری زمانی که متوجه شد از طریق جنگ و سلطه سیاسی نمی‌توان بر کشورهای مسلمان سلطه پیدا کرد، از طریق جنگ نرم و سلطه فرهنگی وارد عمل شد.

این کارشناس مسائل زنان با بیان اینکه در جنگ نرم ابزار و تجهیزات جنگی مطرح نیستند، گفت: ابزار فرهنگی و وسایل ارتباط جمعی همچون رسانه، ماهواره و اینترنت در جنگ نرم مورد استفاده قرار می‌گیرند و دشمن با نشانه‌گیری ذهن و اندیشه نسل جوان به ‌خصوص زنان و دختران از طریق تولید فیلم‌های مستهجن و مبتذل سعی می‌کند تا سبک زندگی، نوع تفکر، بینش سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها را دچار استحاله کند و سبک زندگی و نمودهای جامعه غربی را جایگزین آن کند.

* زدودن اخلاق میان زنان از پیامدهای فیلم‌های نامناسب ماهواره

وی ادامه داد: در این جنگ ملت‌ها و مردم با اراده خود و قبول هزینه، در معرض حمله قرار می‌گیرند و ماهواره یکی از ابزارهای قوی برای تغییر و دگرگونی فرهنگ یک جامعه است، این کالای فرهنگی کنار مزیت‌ها، مضرات فراوانی نیز دارد و ابزار مهم دشمن در جنگ نرم و یکی از عوامل تشدید کننده بحران میان خانواده‌هاست.

سپهری اضافه کرد: تغییرات فرهنگی، ارزشی و کمرنگ کردن الگوهای دینی میان زنان و دختران از تأثیرات و پیامدهای منفی ماهواره بر جامعه و خانواده است و از این طریق زنان را در کشورهای اسلامی از معارف الهی، فضائل و ارزش‌های اخلاقی تهی کرده و از این راه به اهداف خود دست پیدا می‌کنند.

این کارشناس مسائل زنان با اشاره به اینکه از دیگر پیامدهای ماهواره نابودی مرزهای اخلاقی، تضعیف غیرت دینی مردان و عفت زنان است، عنوان کرد: مجله انگلیسی اکونومیک اعتراف دارد که برداشتن مرزهای اخلاقی یکی از راه‌های یکسان سازی فرهنگی و اهداف دشمن است.

* نابودی ارزش‌های خانوادگی در کشورهای مسلمان از جمله اهداف غرب

وی تصریح کرد: این فیلم‌ها بیانگر الگوی خانواده‌های غربی بوده و با القای فرهنگ غرب ارزش‌های اخلاقی مانند حیا، غیرت و عفاف را در جامعه از میان می‌برند و درصدد تثبیت روابط موازی در بیرون از خانواده هستند که این اقدامات موجب فروپاشی بنیان خانواده می‌شود.

سپهری گفت: کمرنگ شدن ارزش‌های خانوادگی و گسست نهاد خانواده از دیگر نتایج فیلم‌های نامناسب شبکه‌های ماهواره‌ای است؛ رشد طلاق در جامعه از نشانه‌های این گسست خانوادگی است که به دنبال خود مسائل متعدد دیگری از جمله فقر، اعتیاد و افزایش فرزندان بی‌سرپرست را به همراه دارد؛ از سوی دیگر مشاهده می‌کنیم که فیلم‌های غیراخلاقی ماهواره روابط عاطفی و جنسی میان زن و مرد را در خارج از چارچوب ازدواج عادی نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: هنگامی که اعضای خانواده روزهای متوالی سریال‌های نامناسب ماهواره را که هدف آنها عادی سازی روابط با نامحرم است، مشاهده می‌کنند، خیانت به همسر برای آنها عادی شده و مشاهده این فیلم‌ها و عدم کنترل افراد بر رفتار خود نوعی بی‌مهری، دلسردی و اختلاف میان زن و شوهر را ایجاد می‌کند.

* فیلم‌های ماهواره و رواج خانواده‌‌های تک‏والدی در جوامع

این کارشناس مسائل زنان با بیان اینکه در سریال‌های نامناسب شبکه‌های ماهواره‌ای سنت‌های اجتماعی و فرهنگی کشورها مورد تحقیر قرار می‌گیرند، اظهار داشت: نقش‌های خانه‌داری، همسری و مادری در این فیلم‌ها زیر سؤال رفته و بیشترین تأکید آنها نشان دادن ارزش کار زن در بیرون از خانه است.

سپهری بیان کرد: عدم اعتماد زوجین به یکدیگر، آسیب‌ برخی از برنامه‌های ماهواره‌ای است، در فیلم‌های نامناسب ماهواره‌ای امیال جنسی خارج از حریم خانواده ارضا شده و این ارضای عاطفی میان زن و شوهر از عرصه خصوصی به عرصه عمومی منتقل می‌شود؛ در حالی که اسلام این امیال را پشتوانه حفظ خانواده و وسیله استحکام آن می‌داند.

وی تصریح کرد: این فیلم‌ها تلاش می‌کنند تا خانواده‌های تک‎والدی را در جامعه رواج دهند و الگویی برای زنان و دختران در کشورهای جهان سوم و به ویژه کشورهای مسلمان ایجاد کنند همچنین با تغییر تصویر ذهنی زنان و مردان الگوهایی را که خود می‌خواهند برای آنها مطرح می‌کنند.

این کارشناس مسائل زنان افزود: پوشش نامناسب زنان در این فیلم‌ها، سبک زندگی و نوع پوشش زنان ایرانی را تغییر می‌‌دهد و امروز بخش وسیعی از بدحجابی‌های کشور به دلیل تأثیرپذیری افراد بدحجاب از ماهواره است، تمام پوشش‌ها و آرایش‌های نامناسب از طریق ماهواره ساماندهی می‌شود.

* ایجاد شبکه‌‌‌ای از مد و الگوی ایرانی و اسلامی برای مقابله با اثرات ماهواره

وی بیان کرد: تقویت باورهای دینی میان افراد جامعه به ویژه زنان و دختران، استفاده صحیح و اصولی از ماهواره، تحکیم پیوندهای عاطفی میان اعضای خانواده، حرکت آگاهانه و صحیح مدیران فرهنگی جامعه برای کاهش اثرات منفی برنامه‌های ماهواره و حرکت مقابله‌ای صدا و سیما برای ساختن و بازنمایی مجدد ارزش‌های جامعه و صیانت از حریم خانواده به منظور مقابله با اثرات منفی فیلم‌های نامناسب ماهواره‌ای باید اتخاذ شوند.

سپهری با بیان اینکه امروز تکنولوژی پیشرفت کرده است و ناچار هستیم این پیشرفت‌ها را بپذیریم،‌ اضافه کرد: برای استفاده از تکنولوژی باید خود را تجهیز کنیم؛ ایجاد شبکه‌هایی از مد، لباس و الگوهای ایرانی و اسلامی می‌تواند از تأثیرات منفی فیلم‌های ماهواره بکاهد همچنین تولید فیلم‌های جذاب باعث کاهش استقبال مردم از فیلم‌ها و سریال‌های ماهواره‌ای می‌شود.

این کارشناس مسائل زنان افزود: امروز امواج ماهواره بدون کنترل وارد خانه‌های ایرانیان شده و بسیاری از ارزش‌های ایرانی و اسلامی را حذف کرده و ناهنجاری‌های مدنظر غرب را در خانواده‌های ایرانی جایگزین می‌کند که مدیران فرهنگی باید با راهکارهای اصولی در این عرصه وارد عمل شوند.

منبع:سایت خبری انصار حزب الله (یالثارات)

 






برچسب ها : ماهواره  ,