تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها و مراکز آموزشی از گامهای مفید و موثر برای بهبود وضعیت اخلاقی و مانع بزرگی برای گسترش بی غیرتی و بی عفتی در مراکز آموزشی بود که متاسفانه عملی نشد / در بسیاری از سریال ها و برنامه های صدا و سیما؛ به ترویج بی حیایی و تحریک جوانان پرداخته می شود که این امر منجر به گسترش بی حیایی در جامعه شده است


رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه چادر یک میراث ملی و مذهبی در جامعه ماست ؛گفت: باید بدانیم شیطان به حذف چادر زنان جامعه ما بسنده نمی کند .



به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اعتدال آیت الله حسین مظاهری ؛در ادامه سلسله دروس اخلاق خود با عنوان فضیلت های فراموش شده ؛اظهار داشت :چادر؛ یک میراث ملی و مذهبی و بنابر تصریح قرآن کریم ؛ علامت شخصیت زنان است ؛ اما متاسفانه جامعه اسلامی این نعمت بزرگ را از دست داده است . وی بابیان اینکه شیطان ازکم شروع می کند؛ اما به کم قانع نیست ؛یادآور شد: شیطان به گرفتن چادر از زنان جامعه بسنده نمی کند. از این رو باید منتظر خسارات و خطرات بزرگتری در این زمینه باشیم . وی با اشاره به برخی از مصادیق بی حیایی در جامعه ؛ ارتباط دختران و پسران را مضر و مخرب دانست و از وضعیت اخلاقی در دانشگاه ها و مراکز آموزشی بشدت انتقاد کرد .



آیت الله مظاهری ؛ تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها و مراکز آموزشی را یکی از گامهای مفید و موثر برای بهبود وضعیت اخلاقی و مانع بزرگی برای گسترش بی غیرتی و بی عفتی در مراکز آموزشی دانست . وی با ابراز تاسف از اینکه تفکیک جنسیتی هنوز عملی نشده است ؛گفت : با این حال بعضی مسوولان نیز با اجرای این طرح مخالفت کرده و با تعبیری اهانت آمیز؛ آن را غیرعالمانه می خوانند .



وی گفت : مادامی که مدارس و دانشگاه ها به معنای واقعی اسلامی نشود؛ یعنی تا وقتی که غیرت و عفت حقیقی به مراکز آموزشی برنگردد و حیاء در محیط های درسی زنده نشود؛ جامعه ؛ اسلامی نخواهد شد . رییس حوزه علمیه اصفهان همچنین رواج بی عفتی و بی غیرتی در بین مردم و از آن بدتر؛ بی تفاوتی مسوولان در برابر این خطر بزرگ را مایه تاسف دانست . وی حاکمیت حیاء در خانه و در بین اعضای خانواده را عامل مهم و موثری در گسترش فرهنگ حیاء در اجتماع دانست .



رییس حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: قرآن کریم درآیاتی ؛ بر اهمیت وجود حیاء در معاشرت اعضای خانواده یا یکدیگر و نیز ضرورت پوشش متعارف آنان تاکید می ورزد و حتی در این زمینه به ذکر جزییات آداب معاشرت در خانواده می پردازد .



آیت الله مظاهری اضافه کرد: ورود قرآن کریم به جزییات بحث حیا و پوشش ؛حاکی از اهمیت فوق العاد؟ آن مطلب در دین اسلام است ؛ از این رو اعضای خانواده باید در مقابل همدیگر؛ از پوشش متعارف استفاده کنند و محرمیت آنان منجر به بی حیایی و بهره گیری از پوشش نامناسب نشود که خطرات و خسارات فراوانی برای اعضای خانواده و اجتماع خواهد داشت .



وی همچنین تربیت دینی فرزندان و تفهیم فرهنگ حجاب و عفاف به کودکان را ضروری برشمرد و افزود: اگر فرزندان از کودکی و در خانواده با فرهنگ حجاب و عفاف آشنا شوند؛ در جوانی و بزرگسالی افرادی غیرتمند؛ عفیف و با حیا خواهند بود و در صورت تربیت صحیح همه خانواده ها؛ جامعه به صورت یکپارچه با حیاء خواهد شد .



رییس حوزه علمیه اصفهان ؛ با مهم بر شمردن حیاء در گفتار و کردار تاکید کرد: گفتار؛ کردار و نحوه معاشرت اعضای خانواده با همدیگر؛ باید برخاسته از حیاء و مبتنی بر عفت و غیرت باشد تا خانواده و اعضای آن سالم بمانند و سلامت اخلاقی آنان ؛ به جامعه نیز تسری یابد .



وی از تماشای صحنه ها و فیلم های مبتذل و شهوت انگیز توسط اعضای خانواده به عنوان یکی دیگر از عوامل بی حیایی خانواده و اجتماع نام برد و گفت :مشاهده فیلم و عکس مبتذل و شهوت انگیز در ماهواره ؛ تلویزیون و اینترنت ؛عفت وغیرت عمومی را زائل و حیاء را در بین اعضای خانواده و به تبع آن اجتماع؛ از بین می برد که مفاسد فراوانی به همراه خواهد داشت .



وی با ابراز نگرانی از ترویج بی حیایی در جامعه افزود: جامعه کنونی از حیث حجاب و عفاف ؛ چه در مردان و چه در زنان ؛ در وضعیت بسیار نامطلوبی به سر می برد و بسیاری از مردم از نظر گفتار؛ کردار و بویژه از نظر نوع پوشش ؛ مبتلا به بی حیایی شده اند . آیت الله مظاهری ؛ مراعات حیا در نگاه را ضروری برشمرد و افزود: قرآن کریم از مسلمانان انتظار دارد که نگاه خود را کنترل کنند و به تعبیر قرآن غض بصر داشته باشند و این به معنای بستن چشم و ندیدن نیست ؛ بلکه به معنای چشم پوشی از نگاه آلوده و حرام و در مرتبه بعدی ؛ خودداری از نگاه بیهوده است .



آیت الله مظاهری ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح فساد اخلاقی حاکم بر جامعه توسط دولت و مسوولان مربوطه ؛ اظهار داشت : مسوولان مربوطه در مواردی قادر به اصلاح وضعیت اخلاقی جامعه نیستند؛ در مواردی بی تفاوتند و در مواردی نیزمتاسفانه مانع اصلاح مفاسد اخلاقی جامعه می شوند . وی همچنین با انتقاد شدید از برنامه های صدا و سیما؛ تصریح کرد: در بسیاری از سریال ها و برنامه های صدا و سیما؛ به ترویج بی حیایی و تحریک جوانان پرداخته می شود که این امر منجر به گسترش بی حیایی در جامعه شده است و متاسفانه هر چقدر هم در این باره تذکر و توصیه می شود؛ نه تنها توجهی نشده و اقدامی برای اصلاح انجام نمی دهند؛ بلکه معمولا بدتر هم می شود .

منبع:http://www.baharestancity.com